Bursa, kumaş, kostüm, tasarım ve perde…
Tiyatro için kostümler tasarlarken kumaşı; oyunların barındırdığı duygu, ifade, gelenek ve kültürle demliyorum. Oyun karakterlerini giydirmekten öte seyirciyi onların gizli dünyasına davet ediyorum.
“Bir daha dünyaya gelsem yine Tiyatro Kostüm Tasarımcısı olurdum, yine bu mesleği yapmak isterdim” diyebilen şanslı insanlardanım. Kumaşlara dokunmak benim için güzel bir müzik dinlemek ya da dans etmenin verdiği haz gibi… Bir yığın kumaş öbeğinin içinden, bir kumaşa âşık olurum ve o anda onu nasıl canlandıracağımı bilirim.
Bursa bu konuda tam bir cennet. Her türlü kumaşı bütçenize göre bulma şansınız var. İtiraf etmeliyim ki Türkiye’nin hemen hemen tüm bölgelerinde çalışıyorum ama Bursa esnafının benim için ayrı bir yeri var. Hoş sohbetleri ve kendilerinde olmayanı bile bulma çabaları, tiyatro olduğunu duyunca gösterdikleri ilgi ve sağladıkları kolaylıklar benim için her zaman kıymetlidir.
Bu kenti her yönüyle o kadar çok seviyorum ki kendimi “Bursa’da doğmayan bir Bursalı” gibi hissediyorum. Bu kentte çok değerli dostlar kazandım ve keyifli oyunlar yapmaya, güzel işler çıkarmaya devam ediyoruz. Ayrıca çalıştığım oyunlardan gözlemlediğim kadarıyla tiyatroyu seven bir kent Bursa… Oyunlarımız, salonlarımız hep dolu…
Bizler bir tiyatro metnini elimize aldığımızda gerçekle kurgu arasında yaşarız aslında. Oyunu okuyup, metni özümseyip yönetmenle beraber alt metin çalışmalarını yaptıktan sonra sıra üretmeye gelir. Öncelikle karakter analizini oyunun yorumuna bağlı olarak yapar, eskizleri oluştururuz. Sonrasında kumaşlar seçilir. Ancak bazen sadece kumaşçıda bitmez işimiz. Aslında her şey kumaşla da bitmez. Hayalimizi gerçekleştirmek için bazen saatlerce bir nalburda ararız düşümüzdeki malzemeyi, bazen poşet satan bir dükkânın önünde… Malzeme seçiminin ardından terzi atölyeleri, kundura, şapka ve peruka atölyeleri arasında mekik dokuma başlar. Hep birlikte bu düş dünyasını gerçeğe dönüştürmek için yoğun bir tempoyla çalışırız. Ve o sırada hiçbirimiz bunun bir düş olduğunu düşünmeyiz.
İşimi, ilk başladığım günden bugüne kadar büyük bir heyecanla yaptım, yapıyorum. Bu mesleğin sonsuz bir hayal gücünü gerektirdiğini, aynılıktan bambaşka bir dünya yarattığını düşünüyorum. Bu işi yapabilmek için her şeyden önce akademik eğitim alınmasının zorunlu olduğuna inanıyorum. İyi bir tiyatro insanı olmadan bu işte başarılı olamazsınız. Çünkü tiyatronun teknik ve sanatsal tüm evrelerini özümsemeden bunu başarabilmek mümkün değil.
Funda Çebi kimdir?
Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi sahne tasarımı bölümünden mezun olduktan sonra bir süre dizi filmlerde ve reklam sektöründe sanat yönetmenliği yaptı. 1999’dan beri Devlet Tiyatroları’nda kostüm tasarımcısı olarak çalışıyor ve hala Ankara Devlet Tiyatrosu’nda görev yapıyor. Ayrıca Semaver Kumpanya, Antalya Devlet Opera ve Balesi, Samsun Devlet Opera ve Balesi, Oyun Atölyesi, Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları, Tiyatro Anadolu, Eskişehir Şehir Tiyatroları, Tiyatro Stüdyosu, Bursa Şehir Tiyatrosu, Yeni Kuşak Tiyatro, Nilüfer Belediyesi Tiyatro, gibi sanat kurumlarının yapımlarında kostüm tasarımları gerçekleştirdi.
Bursa, fabric, costume, design and curtain…
I infuse the fabric with the emotions and expressions of the actors along with tradition and culture when designing costumes for theater. I invite the audience to the world of the characters of the play instead of just dressing the characters up.
I am one of the lucky few who can say, “If I was born again, I would be a Theater Costume Designer and I would want to have the same occupation”. For me, touching the fabrics is like the joy one gets when listening to good music or dancing… I fall in love with a single fabric from among a pile of them and I know how to revive it at that instant. Bursa is a real paradise in this aspect. You have the chance to find all kinds of fabrics in accordance to your budget. I should admit that I have been working at almost all regions of Turkey but the local tradesmen of Bursa have a special place for me. The nice conversations we have with them as well as their interest and the way they help me when they hear that I am involved with the theater have always been special to me. I love so many aspects of this city that I feel like a “local of Bursa who was not born in Bursa”. I made valuable friends in this city and we continue to put forth joyous plays and good business. In addition, as far as I could observe during the plays I worked in, Bursa is a city that likes the theater… Our plays and the theater halls are always packed…
When we hold a theater text, we actually live amidst fiction and reality. After reading the play, learning it by heart and working together with the director, it is now time to produce. We first carry out character analysis subject to the interpretation of the play and draw sketches. Afterwards we select the fabric. However, sometimes our job does not end at the fabric seller. Indeed, not all ends with the fabric. We sometimes look for the material we seek to actualize our dream for hours at a hardware shop or sometimes in front of a store that sells bags… Following the selection of the materials, we start going to and fro between tailor workshops, shoe, hat and periwig workshops. We all work intensely to actualize this imaginary world. And none of us think that the world we are creating is an imaginary one.
I have been working enthusiastically since the time I started doing this job. I think that this occupation requires an infinite imagination for creating different worlds out of the same materials. I believe that one should get academic education first in order to be able to do this job. One cannot be successful without first becoming a theater person. Because it is not possible to be successful in this job before internalizing all the technical and artistic stages of theater.
Who is Funda Çebi?
Worked as an art director for some time in TV series and advertisement sectors following her graduation from Dokuz Eylül University Faculty of Fine Arts stage design department. She has been working as a costume designer at the State Theater since 1999 and currently works at the Ankara State Theater. In addition, she also made costume designs for art institutions such as Semaver Kumpanya, Antalya State Opera and Ballet, Samsun State Opera and Ballet, Play Workshop, Aysa Production Theater, Kocaeli Metropolitan Municipality City Theaters, Theater Anatolia, Eskişehir City Theaters, Theater Studioe, Bursa City Theater, Yeni Kuşak Theater, Nilüfer Municipality Theater.