115
için ilk 3 depoda belli devir ve hızların
üzerine çıkılmaması gerekir. Sahip
olduğunuz aracın üzerindeki motorun
rahatlıkla 40.000 devir/dakika çevirdiği
düşünüldüğünde bu işlem göz ardı
edilmemesi gereken bir prosedürdür.
4. ve 5. depo yakıtlarda hız ve devir
arttırıllarak kullanıma devam edilmeli,
5 ile 10 depo arası kullanımda da
aracınızı maksimum hız ve devir
aralıklarına çıkartarak aracınızın rodajını
tamamlamalısınız. 10 depo kullanımda
aracınızın rodajı tamamlanmış ve
maksimum performansına ulaşmıştır.
Günümüzde birçok model araç kutu
içeriğinde, kullanımı ile ilgili görsel
açıklamalar ve kısa videolar içeren DVD
ile birlikte tüketiciye sunulmaktadır.
Daha önce bu konuda hiçbir tecrübeniz
bulunmuyorsa DVD de bulunan içerik
ve videoları incelemeniz oldukça faydalı
olacaktır.
İkinci aşama aracınızı güvenle
kullanmak için antrenman yapmaktır.
Çünkü bir aracın içinde var olarak
kullanmak ile dışarıdan kumanda etmek
oldukça farklı bir deneyimdir. Özellikle
aracın size doğru hareket ederken
yön kumandalarını ters vermeniz
gerektiğinden, alışık olmadığınız bu
durum sizi yanıltıp yanlış kumanda
vermenize sebep olabilir. Ayrıca konu
ettiğimiz aracın 4,5 kilogram olduğu,
90 Km. hız yapabildiği ve bu hıza
inanılmaz bir ivmelenme ile çıkabildiği
düşünüldüğünde, aslında kumanda
ettiğiniz nesnenin oyuncağın çok
ötesinde olduğunu ve bu hızlarda
bir yerlere çarptığında ciddi hasar
alabildiği gibi ciddi hasarlara yol
açabileceğini unutmamak gerekir. Bu
nedenlerden ötürü kullandığınız aracın
sürüş dinamiklerine ve karakteristiğine
alışmadan aracınız ile tabiri caizse
macera aramanın hiç gereği yoktur.
Alışma sürecinin ardından aracınızı
tanımanın getirdiği rahatlık ve güvenle
adrenalin düzeyi yüksek sürüşler
gerçekleştirebilirsiniz. Fakat yine de
tecrübeme dayanarak ilave etmeliyim
ki, özellikle meraklı kalabalıkların
bulunduğu ortamlarda aracın elektronik
ekipmanlar ile kumanda edildiğini ve
yaşanacak bir arıza durumunda aracın
kumandadan çıkabileceği göz ardı
edilmemeli, güvenlik marjı daha yüksek
tutulmalıdır.
Üçüncü aşama sahibi olduğunuz
otomobilin gerçek bir otomobil gibi
bakıma ihtiyaç duymasıdır. Kullanımdan
sonra temizlemek, kritik noktalardaki
vidaları kontrol etmek, egzozdan
atılan yağın bulaştığı noktalardan
temizlenmesi, yürüyen aksamın
kontrolü, lastiklerin kamber ve kaster
açılarının ve toe in ile toe out kontrolü
ve bu saydığım hususlarda düzeltilmesi
gereken bir durum söz konusu ise, bir
sonraki kullanım öncesi olması gereken
değerlere getirilmesi, hem güvenli
bir kullanım hem de aracınızın ömrü
açısından oldukça önemlidir.
Günümüzde elektrikli modellerde,
gelişen pil ve motor teknolojilerinden
nasibini almış ve bazı modellerin
performansı yakıtlı modelleri geride
bırakmıştır.
En büyük avantajı (bence) yakıtlı
motorlara uygulanan rodaj
prosedürünün olmaması ve hiç
bilmeyen birinin bile on-off düğmesini
on konumuna getirerek kullanmaya
başlayabilmesidir. Bunun haricinde tüm
hususlar yakıtlı modeller ile aynıdır.
Pil ile çalışıyor olması oyuncak olduğu
anlamına gelmez. Yukarıda fotoğrafını
gördüğünüz modelin (HPI Vorza)
kutudan çıktığı hali ile 103 Km. sürat
yapabildiğini, bu sürate 3 saniye gibi
bir sürede çıkabildiğini, yapılacak
birkaç küçük değişiklikle 130 Km.
hız yapabileceğini ve dünyadaki en
hızlı Buggy olarak Guinnes Rekorlar
Kitabı’nda yer aldığını belirtmek sanırım
ne kadar ciddi bir makina olduğunun
kanıtıdır.
Yukarıda belirtmiş olduğum hususlara
dikkat edildiğinde çok keyif alacağınızı
ve zihnen günlük yaşamın rutininden
tamamen sıyrılacağınızı garanti
edebilirim. Bu hobiyi icra ederken
girdiğiniz sosyal çevrede kurulan sıcak
dostluklar ise hayatınıza bambaşka
tatlar katacaktır. Ama bence en
önemlisi zihnen sizi özgür kılmasıdır.
Yazımın en başında da belirttiğim
gibi günümüzde özgür olmanın yolu
sadece size ait bir zaman diliminde,
kaliteli zaman geçirmekten geçiyor. Ne
yaptığınızın ya da nasıl yaptığınızın bir
önemi yok.