Dergi Bursa Ekim 2017 - Sayı 45
33 It is mostly known as, “the black pearl of green Bursa”. Tied firmly to this city which celebrates its existence with festivals and celebrations… Not hiding its taste from the city it knows as home. Even making its name as well as that of the city famous both in Turkey and abroad. And Bursa is loyal to this taste and protects it. Not only providing it with acres of areas to settle in, but also registering its name and making it a worldwide brand. Olive is a main character which we can see in Holy books and mythological stories… Its name has always been placed alongside with justice, greatness, divinity, richness, hope and peace. A symbol that is believed to be a harbinger. Greeks accepted it as a gift from Athena, goddess of peace and wealth. Ancient Greeks related being born under an olive tree with nobility. It was believed that olive tree symbolized immortality and that it was one of the two trees in Heaven. Because an olive tree can stay alive by flowering when close to dying and can stay alive for thousands of years just like an old wise man. Just like a man getting older, it carries all the burden of time on its body with deep scars. Best olives of all Gemlik pickled, kalamata, sele; black, green, sliced, crushed, filled, Spanish… It is possible to determine the quality of an olive regardless of its color, type or shape… For instance, the bright and shiny surface of an olive indicates the quality of an olive. A good olive will not have a bad aftertaste. A good olive; has a lot of meat on it, has a thin layer, small seeds and easily separates from the seed. But today it’s not necessary to know all these details. Because since 2003, Gemlik olives carry a geographic sign and can be easily separated from other olives thanks to their logo. It is also good for customers as well, since olives without a logo cannot be sold under the name “Gemlik olives”. You do not need to be an olive expert, evaluate various olives or even taste them in order to be able to purchase the best olives. Real Gemlik olives will greet you with their hologram logo. Both the taste and name are under protection It is known that the long journey of olives started in Syria back in 6000 B.C. Sources indicate that it has been used in many areas from medicine to religious rites. Even today the tradition of wiping olive oil on the heads of kings during coronation ceremonies still continues. Olives held sacred by mankind for centuries are among the values of Bursa. So much so that, “Gemlik olives” is now a brand renowned all over the world. Gemlik olives have been registered with a geographical indication on the 23rd of September 2003 by the Turkish Patent Institute as a result of an application by Gemlik Trade Exchange. This registration resulted in a barcoded hologram logo protection for the brand. Thanks to this registration protecting the name and taste of Gemlik olives, the name can no longer be used outside of the edinmiş, mitolojik hikâyelerin başkahramanı bir lezzet zeytin… Adı her zaman adaletle, erdemle, kutsallıkla, bereketle, umutla, barışla anıldı. Dünyadaki en güzel kavramları müjdelediğine inanılan bir simge oldu. Sağlığı, bilgeliği, arınmayı, yeniden doğuşu, gururu, zaferi sembolize etti. Yunanlılar onu bereketin ve barışın tanrıçası Athena’nın hediyesi olarak kabul etti. Antik Yunanlılar, zeytin ağacının altında doğmayı, kutsal bir aileden gelmeye bağlıyorlardı. Zeytin ağacının ölümsüzlüğü de simgelediğine ve cennete bulunan iki ağaçtan biri olduğuna inanılıyordu. Çünkü bir zeytin ağacı, ölüme yaklaştığında yeniden filizlenip hayata devam etmeyi ve yaşlı bir bilge gibi binlerce yıl hayatta kalmayı başarabiliyor. Tıpkı yaşlı bir insanın yüzünde oluşan çizgiler gibi zamanın tüm izlerini, yıllar geçtikçe oluşan boğumlarında taşıyor. Zeytinin iyisi Gemlik salamura, kalamata, sele; siyah, yeşil, çizik, dolgulu, kırma, İspanyol… Zeytinin kalitesini, rengi, türü, şekli ne olursa olsun iyisini belli başlı bazı özelliklerinden anlamak mümkün... Örneğin etinin diriliği, canlılığı zeytinin kalitesini gösteriyor. İyi zeytin ağızda acı bir tat bırakmıyor. Zeytinin iyisi; etli, ince kabuklu, küçük çekirdekli oluyor ve çekirdeğinden kolayca ayrılıyor. Ancak bu küçük detayları bilmek artık çok da şart değil. Çünkü 2003’ten bu yana coğrafi işaret sahibi olan Gemlik Zeytini, hologramlı logosuyla kendini bir bakışta diğerlerinden ayırıyor. Tüketicinin de lehine olan coğrafi işaret tescili sayesinde logosuz hiçbir zeytin “Gemlik Zeytini” adı altında satılamıyor. En lezzetli zeytini alabilmek için zeytinin iyisinden anlamak, çeşitli özelliklerine göre değerlendirmek ve hatta tadına bakmak bile gerekmiyor. Gerçek Gemlik Zeytini bizi hologramlı logosuyla selamlayıp, kendini belli ediyor. Adı da tadı da koruma altında Zeytin’in tüm dünyaya uzanan yolculuğunun, M.Ö. 6000’li yıllarda Suriye’de başladığı biliniyor. Kaynaklar, yalnızca yiyecek olarak değil sağlıktan dini törenlere birçok alanda kullanıldığını işaret ediyor. Avrupa’da taç giyme törenlerinde kralların başına zeytinyağı sürme geleneği günümüzde bile devam ediyor. İnsanlığın yüzyıllar boyu kutsal saydıklarının arasında tuttukları zeytin bugün Bursa değerlerinden biri. Öyle ki “Gemlik Zeytini” artık tüm dünyanın bildiği bir Bursa markası. Gemlik Zeytini, Gemlik Ticaret Borsası tarafından yapılan başvuru ile Türk Patent Enstitüsü tarafından 23 Eylül 2003 tarihinde coğrafi işaret olarak tescillendi. Bu tescil ona barkodlu, logolu ve hologramlı bir koruma getirdi. Gemlik Zeytini’nin adını ve tadını koruyan bu tescil sayesinde, belirlenen coğrafi sınırlar dışında hiçbir yerde bu isim kullanılamıyor. O bir marka Dünyada, zeytin konusunda “en iyi” olan her bölgenin bir coğrafi işareti bulunuyor. Türkiye’de ise 2003’ten bu yana coğrafi işaret belgesine sahip olan tek zeytin türü “Gemlik Zeytini”. Zeytinin coğrafi yapı, iklim, yetiştirme şekli gibi etkenlere bağlı olarak verilen bu belge, Gemlik Zeytini’nin, Gemlik dışında dünyanın hiçbir yerinde üretilemeyeceğinin de resmi ispatı. Öyle ki Gemlik Zeytini, dünyanın en kaliteli zeytini olarak kabul ediliyor ve İspanyolların sofralık olarak bilinen “Manzanilla” zeytini ile rekabet edebilecek tek zeytin olarak tanımlanıyor. Coğrafi işaretleme sürecinde gerçekleştirilen bir resim yarışması sonucunda belirlenen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAwNTM=