Dergi Bursa / Ocak - Şubat 2018 / Sayı 47

30 bakış açısı point of view • Ünlü tarihçi Homeros, İlyada ve Odysseia’da Zeus ve diğer tanrıların Troya savaşını “birçok doruğu olan, bulutların altında, tanrılar ve tanrıçaların havayı soludukları bir dağ” olarak tanımladığı Olympos’un zirvesinden seyrettiklerini anlatır. • İ.Ö. 4. yüzyıldan sonra şehre bakan kuzeyi Bithynian Olympos, batısı ise Mysios Olympos olarak bilinir. Lykialılar, Phrygialılar ve Maionialılar ile birlikte müttefik kuvvetler olarak Akhalılar’a karşı savaşan Mysialılar Troia’dan mağlup dönseler de en azından dağın paylaşımı konusunda Bithynialılar’a karşı üstünlük sağlarlar ve dağ “Olympos Mysios” olarak anılmaya, öyle bilinmeye başlanır. (Strabon, 12, 8,0; Herodotos, 1.36) • Coğrafyacı Strabon, “Geographumena” (Coğrafya) adlı eserinde dağın Mysialılar ile özdeşleştiğini ve yoğun bir Mysialı nüfusu barındırdığı için bu dağa Olympos Mysios denildiğini belirtir. Mysia’nın, Lydce kayın ağacı anlamına geldiğini ve Mysialıların oturduğu Olympos çevresinde çok fazla kayın ağacı olduğunu Lydialı Xanthos ile Eleialı Menekrates’ten aktarır. (Strabon, Geographika 12,8,3) • Mysialılar ve Bithynialılardan sonra Romalılar da Olympos’u kutsal bilip saygı gösterirler. Olymposlu tanrılar ve tanrıçalar adına tapınaklar, anıtlar dikerler. • Hıristiyanlığın, Roma İmparatorluğu’nun eşit dinlerden biri olarak kabul edilmesiyle Mitolojinin Olympos’u 5. yüzyıldan sonra tepeleri tıraşlı ve kıldan gömlekli Hıristiyan keşişlerin inzivaya çekildikleri Oros Ton Kalogeron (Keşiş Dağı) olur. • İ.S. 726’dan sonra resimlerle ibadeti yasaklayan İmparator 3. Leon’un zulmünden kaçan Hıristiyanların mekânıdır. 110 yıldan fazla süren ve çok canlara mal olan bu din savaşında Olympos manastırları imparatora karşı direnişiyle ün kazanır. • Kril Alfabesi’nin temeli olan Glagolitik Alfabe’nin city was known as Bithynian Olympos after the 4th century B.C., whereas the west face was known as Mysios Olympos. Even though the Mysians that fought agains the Achaeans together with the Lykians, Phyrgians and Maionians returned from Troy defeated, they were at least able to have an edge over the Bithynians for the sharing of the mountain which from then on becomes known as “Olympos Mysios”. (Strabon, 12, 8,0; Herodotos, 1.36) • Geographer Strabon tells in his book entitled “Geographumena” (Geography) that the mountain has been identified with the Mysians and thus the name of Olympos Mysios was given due to the large Mysian population it hosted. He cites from Xanthos of Lydia and Menecrates of Eleia that Mysia means beech tree in the Lydian tongue and that there are many beech trees around Olympos where the Mysians live (Strabon, Geographika 12,8,3). • After the Mysians and Bithynians, the Romans also consider Olympos as sacred. They build temples and monuments in the name of the Olympian gods and goddesses. • After Christianity was accepted as one of the religions of the Roman Empire, Olympos of mythology turns into Oros Ton Kalogeron (Mountain of Monks) where monks who shave the tops of their heads and wear hair- shirts secluded themselves after the 5th century. • It is the home of Christians escaping from the tyrannies of Emperor Leon the 3rd who banned worshipping with paintings after 726 A.C. Olympos monks become famous with their resistance against the emperor during this religion war that lasted more than 110 years and took many lives. • There are significant findings indicating that the Glagolithic Alphabet which is the basis of the Cyrillic Alphabet was written by Constantin Cyril and Methodius siblings in the Polihron Monastery above the Fidyekızık Village. • It is Ruhban-I Cebel (Mountain of priests), the sacred mountain of icon worshippers, home of dervishes with green gowns and turbans starting from the 14th century. According to some sources, it is indicated that there were 147 monasteries here when the Turks came to the region. • It is told that the local and foreign travelers who came to or passed by Bursa centuries

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAwNTM=