14
editör notu
editor’s note
Bizim devinimimiz daha
Bursa’yı anlatmaya
başladığımız ilk gün
başlamıştı. Bugüne dek
sergilediğimiz tüm tutum ve
davranışlarımız “üretmek”
içindi. Şehirde nerede
hareketlilik olsa işin içindeydik
ya da takipteydik. Devinimin
yarattığı üretkenliği aradık.
Bu sayımızın temasını hareket
olarak belirlememizin sebebi
de onunla gelen verimliliğe
inanmamız oldu.
Hareket temamızın içeriğinde
ise şehirde “hareket” ile en
çok özdeşleşmiş sanat dalına
geniş yer vermeye karar verdik.
Çünkü tam zamanıydı. Her
sahnenin hareketli olduğu bu
dönemde tiyatroya yakın plan
bakmak bize hem nostalji
hem de arşivlik bir hazine
sundu. Bursa’daki tiyatro
kültürünün dününü, bugününü,
mihenk taşlarını, önemli
dönemeçlerini araştırdık.
Tiyatronun Bursa ile bağlarını
ve bugününü değerlendirdik.
Ahmet Vefik Paşa’dan
Feraizcizade Mehmet Şakir’e
tüm önemli figürlere detaylı
bir bakış sergiledik. Ahmet
Vefik Paşa Devlet Tiyatrosu
Müdürü Ömer Naci Topcu ile
tiyatroyu ve tiyatrodaki hareketi
konuştuk. Bursa’yı oldukça
hareketlendiren Nilüfer Tiyatro
Festivali’nde neler olduğuna
eğildik. Tiyatro adına Bursa’da
neler oluyor anlamaya çalıştık.
Motion
Devinim
Our motion started on the very
first day when we started telling
the story of Bursa. All our attitudes
and behaviors until today were for
“producing”. We were part of all
the action in the city or at least we
were following it closely. We sought
the productivity brought about by
motion. The reason why we chose
motion as this month’s theme is our
belief in the efficiency that comes
with it.
We wanted to include in our motion
issue the form of art that has been
identified the most with “motion”.
Because it was just the right time.
Looking closely at theater in this
period when every stage was in
motion provided both nostalgia
and a treasure worth archiving.
We examined the past, present,
cornerstones and important turning
points of theater culture in Bursa.
We evaluated the bonds of Bursa
with theater as well as its current
state. We looked closely at the most
important figures from Ahmet Vefik
Pasha to Feraizcizade Mehmet
Şakir. We discussed theater and
motion in theater with Ömer Naci
Topcu, the Director of the Ahmet
Vefik Pasha State Theater. We also
focused on all that took place as
part of this year’s Nilüfer Theater
Festival that livens up the city. We
tried to understand what happens in
the field of theater in Bursa.
Another comprehensive research
we made was on the nostalgic
history of the Bursa Terminal which
can be considered to be the center
of motion in Bursa. Our articles
on terminal make up a time tunnel
that contains wonderful emotions
for those who long for the “santral
garaj” days of the past which was
the place where people came
Çok sevdiğim bir atasözümüz var: “İşleyen demir pas tutmaz (veya ışıldar).” Çok sevmemin nedeni ise üretimi
tetikleyen ve vurgulayan bir anlam içermesi. Bir yandan tembel tembel oturmanın yetenekleri körelttiğini, diğer
yandan çalışan kişinin ise daha faydalı işler yapacağını belirtir. Bir başka anlatımla harekette bereket vardır...
We have a proverb that I love: “A rolling stone gathers no moss”. The reason why I like this proverb that much is
that it has a meaning that triggers or emphasizes motion and productivity. It indicates that laziness will dull one’s
abilities while it also points out that he who works will put forth valuable deeds. In other words, motion brings forth
fruitfulness…
En g i n Ça k ı r