Dergi Bursa Ağustos-Eylül 2011 - page 20

18
bursa dokusu
Mevlevi dervişinin başındaki sikkesi
mezar taşı, giydiği tennuresi kefeni,
sırtındaki hırkası kabridir. Semahane
ise sağ tarafı görünen ve bilinen madde
âlemi, sol tarafı ise mana âlemi olan
kâinatı simgeliyor. Tecelli rengi olan
kırmızı renkli post üstündeki Şeyh ise,
Hz. Mevlana'yı temsil ediyor. Hakikate
varan yolu o biliyor. Sema dört selamlı
yapılıyor. Birinci selam, insanın bilgiyle
hakikate doğarak, yüce yaratanını ve
kendi kulluğunu idraki anlamına geliyor.
İkinci selam, insanın yaratılışındaki
nizamı, azameti müşahede ederek,
Allah’ın kudreti karşısında hayranlık
duyması; üçüncü selam ise, insanın
hayranlık ve minnet duygusunun “aşk”a
dönüşmesiyle, aklın aşk’a kurban oluşu
olarak ifade ediliyor. Bu kelimenin her
anlamıyla tam bir teslimiyet. Allah’a
vuslat da denebilir. Dördüncü selam
ise insanın manevi yolculuğunu
tamamlayıp, kaderine razı olarak,
yaratılıştaki vazifesine, kulluğuna
dönüşüyor.
Mevlevi kültürünün tennureleri
uçurduğu esintide, günlük hayatın
stresinden uzak olan Karabaş-i Veli
Kültür Merkezi, gizemli havası ve
huzur dolu yüreğiyle Mevlevi kültürünü
yaşatmaya çalışıyor diyebiliriz. Bu
derin kültürü ağırlayan Karabaş-i Veli
Tekkesi 400 seneyi aşkın bir süre
önce Halvetiye Tarikatı’na bağlı Yakup
Çelebi tarafından yaptırılmış. İlginç
kubbesi, zengin süslemeleri, özgün
yapısı ile döneminin en güzel mimari
örneklerinden. Tekke, 19. yüzyıldan
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...124
Powered by FlippingBook