63
“Yılların hayalini hakikat
yapan Türk otomobili”
İnat, kararlılık, tutku ve istikrar
ile peşinden gidilen bir hayalin
gerçeğe dönüşmesiydi
Anadol… Varoluş hikâyesini
yerli yabancı her otomobil
tutkununun bugün bile
hayranlıkla dinlediği,
üretiminde payı olan herkesin
gururla anlattığı gerçek bir
devrimdi o. Vehbi Koç’un
uzun yıllar boyunca, ilk yerli
otomobili üretme hayali, ithal
otomobillere karşı ciddi bir
savaş vermesini gerektiriyordu.
Ona göre Türkiye’de üretilen
bir otomobil, hem ülkenin
sektördeki başarısının ispatı
olacak, itibar kazandıracak
hem de ülkeyi döviz kaybından
kurtaracaktı. Bir yolu bulunmalı
ve bu üretim bir şekilde
gerçekleşmeliydi. Ancak üretim
maliyetlerini hesaplayınca
ortaya çıkan sonuçlar hiç
de teşvik edici değildi. Yeni,
pratik ve az maliyetli çare
arayışları sonucunda, Rahmi
Koç’un yanına yedek parça
almak için gelen bir bayinin,
sacdan değil “fiberglas”
isimli bir malzeme kullanılan
otomobili dikkatlerini çekti. Bu
malzeme incelemeye alınıp
belki de otomobil üretiminde
kullanılırsa, hayalini kurdukları
devrim gerçekleştirilebilirdi.
Fiberglas malzemesinin nasıl
kullanıldığını, tekniklerini
incelemek için yerine, İsrail’e
giden Rahmi Koç’u orada
küçük bir hayal kırıklığı
bekliyordu. Çünkü bu
malzemenin kullanıldığı fabrika
son derece basit tekniklerle,
özensizce çalışıyordu ve
birlikte iş yapmaları imkânsızdı.
Ancak çok geçmeden bir
İngiliz firması olan Reliant’tan
iyi haber geldi ve hem
teknolojisi hem de üretim
süreciyle son derece modern
olan bu firma, fiberglas
malzeme kullanıyordu. Uzun
süren uğraşlar, sürekli öne
çıkan engeller, hız düşüren
formaliteler aşılarak Koç
grubunu cesaretlendirecek
adımlar atılmaya başlandı.
1965 yılında, İngiltere’den
İstanbul’a 63 saatte getirtilen
ilk prototip, onu deneyen
Sanayi Bakanlığı yetkilileri
tarafından bazı şartlara bağlı
olarak onaylandı. Şartlara
göre üretim 10 ay içinde
gerçekleşecek ve satış fiyatı
otuz bin liranın altında olacaktı.
Şartlarda anlaşıldıktan sonra
10 Ocak 1966 tarihinde
yapılan resmi başvuru sonrası
heyecanlı ve umut dolu bir
yolculuk başladı. Her şey hazır
gibiydi. Belki de en önemli
detay hariç. Otomobile ne isim
verileceği hakkında kimsenin
bir fikri yoktu. Hemen bir anket
düzenlendi ve düzenlenen
ankete, otomobil için binlerce
was decided that their long time
dream could become a reality
if this material was used. Rahmi
Koç went to Israel to learn more
about fiberglass and its means
of usage but a disappointment
awaited him there. Because the
factory where this material was
produced worked using very a
simple and carelss method, so
there was no way that they could
work together. However, good
news came short time later from
Reliant which was a UK company
and the company that was very
modern with its technology and
its manufacturing process was
also using fiberglass material.
Efforts were made to overcome
the obstacles and formalities
that slowed them down after
which steps were taken that
encouraged the Koç group.
The prototype that was shipped
in 1965 from England and
reached Istanbul in 63 hours was
conditionally approved by the
Ministry of Industry. According
to the conditions, manufacturing
was to start in 10 months and its
sales price would be less than
thirty thousand liras. The exciting
and hopeful voyage started
on the 10th of January 1966
following the official application
that was made after a mutual
agreement on the conditions.
Everything seemed to be ready.
Except a very important detail.
No one knew what the name
of the car would be. A survey
was organized and thousands
of suggestions were received.
Meetings were made and the
best name as found after days of
hard work: Anadol. Manufacturing
was completed in December
1966 after the name was found.
The “Turkish car that turned an
age old dream into reality” was
thus born as expressed in the
newspaper ads and posters of
the time.
“Sell your old car, purchase
a brand new Anadol”
In compliance with the
conditions, Anadol was sold for
26.800 liras, it was manufactured
in 1966, however it could not
be delivered immediately
due to requirements such as
sales and traffic registration.
The time needed to complete
formalities such as Certificate
of Competence, Technical
Specifications Regulations
etc. resulted in prolonging the
first delivery to January 1967.
According to the newspaper
reports of the time, the first
delivery was made to the general
secretary of a pharmaceutical
company. 4 door models in
the 70s followed the first two
door Anadol cars that were
manufactured. In 1975, the
production of these two door
models was stopped. Work on
new model designs continued
throughout the 70s. However,
many models never went public
despite the fact that their designs
were completed and prototypes
were ready.
The production of Anadol went
on a 3 year hiatus following the
production of “16 SL” 1981. It
was thought that this model
would receive attraction due to
its authentic and classy design;