54
Aymer Zülfikar
TED Bursa Koleji - Düşle Yap Atölyesi
eğitim
education
Çocuk gözüyle hayat
Life from the perspective of children
Çocuklarımız, hayatlarının ilk
yıllarında inanılmaz geniş bir
hayal gücüne sahip oluyorlar.
Kalıplardan uzaklar, kendilerini
özgürce ifade edebiliyorlar ve bu
da sonsuz yaratıcılığı doğuruyor.
Ellerinde çok basit materyaller
olsa bile çok farklı ürünler
oluşturabiliyorlar. Çocuğumuzun
basit malzemelerle oluşturduğu
bu ürünler bizim için pek bir
anlam ifade etmese de, onun
yaratıcı düşünme gelişiminde
çok önemli rol oynayacak ilk
denemeleri. Hayatın ilk yıllarında
çok önemli değilmiş gibi
gözüken bu beceriler aslında
yaratıcı düşünen, sorgulayan
ve üreten insan modelinin yapı
taşları.
Hayata çocuklarımızın
gözünden bakabilmek ve
kalıplardan kurtularak onların
yaratıcılığını geliştirmek için
yapmamız gereken basit:
Hayatımızı sadeleştirmek
ve çocuğumuzla mümkün
olduğunca çok vakit geçirmek.
Birlikte oyun oynamak onları
ve hayata bakış açılarını daha
iyi anlamamızı sağlayacaktır.
Beraber çok keyifli vakit
geçirmenizi sağlayacak basit
ve aynı zamanda yaratıcı
düşünmenizi tetikleyecek
birçok etkinlik yaratabiliriz.
Dikkat edilmesi gereken nokta
ise birlikte vakit geçirirken onu
kalıplara sokmaya çalışmadan
yaratıcılığını özgür bırakacak
bir tutum sergilemektir.
Günlük hayatımızda her
zaman gördüğümüz objeler
hakkında konuşmak daha
önce fark etmediğimiz detayları
görmemizi sağlar. Çocuğunuzla
o an kullandığınız obje/cisim
hakkında sohbet edebilirsiniz.
Şeklinden ve detaylarından
bahsetmesini isteyin. Görevinin
dışında başka hangi alanlarda
kullanılabileceğini düşünmesini
sağlayın. Gene çevrenizdeki
nesnelerden yola çıkarak
hikâyeler yaratabilirsiniz.
Örneğin; beraber bulaşıkları
toplarken bulaşık makinesindeki
çatalla ilgili komik bir
hikâye oluşturabilirsiniz.
Kurabiyeler pişerken “Şimdi
ne konuşuyorlar acaba?” diye
sorabilir, beraber ilginç fikirler
bulabilirsiniz. Birlikte yeni
yemekler yaratabilirsiniz. Hatta
malzemelerinizi kura ile bile
seçebilirsiniz. Bu çocuğunuza
gizliden gizliye “Yeniliklere ve
şaşırtıcı şeylere açığım” mesajı
verecektir. Onun fikirlerini de
önemseyin ve kötü olacağını
düşünseniz bile önerdiği
malzemeleri kullanın. Sonucu
çok kötü olsa bile en azından
deneyerek öğrenmiş olacaktır
ve fikirlerine değer verdiğinizi
görmek çocuğunuzu çok
gururlandıracaktır. Kendi basit
sorunlarınıza beraber çözüm
önerileri bulmak, çocuğunuzdan
fikir istemek; hem fikir
üretirken yaratıcı düşünmesini
sağlayacak hem de kendisini
önemli hissetmesine sebep
olacaktır. Bu basit bir dolap
ya da çekmecenin yeniden
Our children have a vast
imagination during the first
years of their lives. They can
express themselves freely
without any presumptions thus
leading to an infinite creativity.
They can make very different
things even with very simple
materials. Even though what they
make does not always mean
something for us, they are all
trials that will play significant
roles in the development of their
creative thinking. These skills
are actually the building blocks
of a questioning and creative
person even though they seem
insignificant during the first years
of our lives.
It is actually very easy to look
at life from the perspective of
our children and to develop
their creativity devoid of all
stereotypes: leading a simpler
life and spending as much time
as possible with our children.
Playing games with them will
enable us to better understand
their perspectives on life. We can
think of many simple activities
that will trigger creative thinking
while giving us the opportunity
to spend fun times together.
What we should pay attention to
is putting forth an attitude that
does not try to place them in
certain molds and that enables
their imaginations to soar. Talking
about objects that we see in our
everyday lives makes us realize
details that we had missed
before. You may chat about the
object you are using at the time
with your child. Ask him/her to
talk about its shape and details.
Try to make him/her think outside
the box and tell where else it
can be used. You can make up
stories using the objects around
you. For example; you can make
up a funny story about the fork
in the washing machine while
taking out the dishes. When
baking cookies, you might ask,
“What are they talking about
now?” and find some interesting
ideas. You can make new recipes
together. You can even select the
ingredients randomly. This will
give the message of, “I am open
to new and surprising things,”
to your child. Give importance
to his/her ideas as well and use
the materials they suggest even
though you think it will be bad.
If the result is really bad, your
child will have at least learned
by trying and he/she will feel
proud because you valued his/
her opinions. Finding solutions
to your simple problems and
asking for their advice will enable
them to think creatively while