105
“Çevremde gördüğüm Atatürk büstü,
Atatürk duvarı ve diğer uygulamaların
dayanıksızlığı, zamana karşı
koyamamaları, solgun ve bulunduğu
mekana yakışmaz durumu bu konudaki
uygulamaların eksikliğini hissetmeme
neden oldu. Solmayacak, parlaklığını
kaybetmeyecek, ışığını yitirmeyecek,
yerinden sökülemeyecek duygular
için bu niteliklere sahip bir çalışmanın
ancak mozaik ile başarılabileceğini
düşündüm. Işıklı cam mozaikten
hazırladığım Atatürk projemi başarıyla
sonlandırdığımda fark ettik ki, milli
değerlere verilen önemin en güzel
göstergeleri, aynı duygularla ve bilinçli
yaklaşımlarla yapılmış sanat eserleri
oluyor.” diyor Nusret Anbarcıoğlu...
Suyun mozaik sanatı ile bağlarını ise
şöyle anlatıyor: “İnsana özgü hiçbir şey
sudan ayrı düşünülemez. Medeniyetler
hep su kenarlarında şekillenmiştir.
Bu anlamda sanatın ve sanata dair
her şeyinden, suda hayat bulduğu
söylenebilir. İnsanoğlu tarihi boyunca
suyu kutsal saymıştır. Bu inanç derin
estetik duyguların ortaya çıkmasına
neden olmuş ve su için sanat eserleri
şekil bulmuştur. İnsanoğlu su ve suyun
hallerine mecazi anlamlar yükleyerek
duygularını ifade etmiştir.
Sanatta güzellik, iyilik ve aşk gibi
birçok kavrama Fuzuli’nin bu dizesinde
olduğu gibi ad olmuştur su: “Saçma
ey göz eşkten gönlümdeki odlara su,
kim bu denli dutuşan odlara kılmaz
çare su” Suya ad olan tanrılar ve
tanrıçalar mitolojik sanatın günümüze
uzantıları olan mozaik eserlerde boy
gösterirler. Geçmişin gizemini açarlar,
ruhumuzu okşayarak hayranlığımızı
alırlar. Poseidon ve okyanus, bilinen
mitolojik eserler içerisinde mozaikleri
yapılmış deniz tanrılarıdır. Bilinen
ilk mozaikler, Sümerlerin yağmur
suyunu biriktirmek için kullandıkları
su havuzlarının dibindedir. Havuzdaki
mozaik, suyun sızmasına engel
olan teknik donanımdır. Renk renk
taşlarla şekillendirilmiş süsleme,
bize suya şükran duygusuna da
hizmet ettiğini düşündürebilir.
Günümüzde hayal gücümüze ilham
kaynağı olan bu eserler Gaziantep
Müzesi’nde etkivizyon sistemiyle,
kendi zamanındaki kullanımına
benzer şekilde sunulabilmektedir.
Mozaikler, ziyaretçiler içeri girdiğinde
dalgalanan bir su efektiyle etkileşimli
olarak müze tabanında, su hissini
güçlendirecek; balıklar, dökülmüş
yapraklar, suda yüzen kandillerle,
gerçek su etkisi yaratacak ışık
oyunlarıyla desteklenmiştir. Böylece
su ve mozaikler sanal ortamda
buluşmuştur. Her sanat gibi mozaik
de imkan, malzeme ve düşünce
gelişimi ile zamanda modernize olmuş
özgün uygulamalarla genişlemiştir.
Malzeme olarak cam kullanmanın,
suyla kavramsal olarak bağı olduğunu
düşünüyorum. Şeffaflığı, pürüzsüzlüğü
ve ışığa verdiği tepki izleyicilerde
benzer etkileşim ve duygular yaratma
potansiyeline sahiptir. Suyun yaşama,
mozaik sanatının insanların ruhlarına
güzellik katması dileğiyle…”
1...,97,98,99,100,101,102,103,104,105,106 108,109,110,111,112,113,114,115,116,117,...156