Dergi Bursa Haziran/Temmuz 2014 - page 52

50
eğitimin psikolojisi
psychology of education
Psk. Ayşegül Alkış
Değerli hissetme daha anne
karnında başlar, anne adayı
yemeklerine dikkat eder,
çok yorulmaz, ağır işler
yapmaz, yani karnındaki
canlıya değer verir. Doğumla
birlikte bu değerli daha gözle
görülür, daha sevgi dolu
bir hal alır. Anne ve baba
bebeklerinin ağlamasına
değer verir, onu doyururlar;
ona değer verir, üşümesini
istemezler. Duygularına değer
verir, korkmasın diye ona
sarılırlar. Bebeğin varlığına
değer vermek, onu duygu,
düşünce ve davranışlarıyla
kabul etmekten geçer.
Bebeklikten çocukluğa geçişte
değerliliğin boyutu çeşitlenir.
Çocuğun ev içinde kendini
değerli hissetmesi, varlığının
kabul edilmesi önemlidir.
Görülmeyen, dinlenmeyen,
önemsenmeyen, ihmal edilen
yani değer verilmeyen çocuklar
değerliliklerini arttırmak için
farklı yollar denerler. Hastalık
oluşturabilir, aşırı rekabetçi
olabilir, uygun olmayan akran
gruplarında yer alabilirler.
Çünkü hasta olunca varlığı
görülüp doktora götürülebilir,
başarılı olunca “aferin”
denilebilir. Akran grubu
içinde aile içinde görmediği
değerliliği hissedebilir. Aslında
çocuklukta gözlenen bu durum
yetişkinliğin de habercisidir.
Yaşanılan birçok tartışmada
asıl sorun “değer” sorunudur:
• Benim doğum günümü
unuttun: “Bana değer
vermedin”
• Fikrimi söyleyince bağırdın:
“Fikrime değer vermedin”
• Beni beklettin: “Zamanıma
değer vermedin”
• Sınavda düşük not aldım diye
kızdın: “Bana değil notlarıma
değer verdin” gibi.
Sınav kaygısını pekiştiren
öğelerden biridir değer.
“Diğerlerine göre benim
bilgim ne kadar değerli?”,
“Diğerlerine göre ben ne
kadar değerliyim?”, “İstediğim
okula girebilmek için ne kadar
değerliyim?” gibi. Bir toplantıda
bir uzmanın söylediği gibi,
değer vermesi gereken
değerlendirirse işler zorlaşıyor.
Çocuğunuza değer verin,
değerlendirme yapan elbet
birileri olacak.
Feeling valuable starts in the
mother’s womb; the mother-to-be
gives attention to what she eats,
takes care not to get very tired,
does not do hard work and hence
gives value to the living being
that she carries. This becomes
even more evident with birth,
taking on a more loving stance.
The parents give value to the
crying of their baby, they feed
their infant; value him/her and
do not want him/her to get cold.
They give value to his/her feelings
and hugs him/her so that he/
she is not scared. Giving value
to the existence of a baby starts
by accepting his/her emotions,
thoughts and behavior. The
dimensions of this value increase
when one passes to childhood
from infancy. It is important that
the child feels valuable in the
home and that his/her existence
is accepted. Children who are not
seen, not listened to, who do not
receive importance and who are
neglected try different things to
increase their values. This may be
sickness, fierce competitiveness
or they may spend time with
improper peer groups. Because
when they are sick they can
receive attention and taken to
a doctor, they can hear a “Well
done!” when they are successful.
He/she may feel the value that
is missing at home among the
group of peers. Actually this is
the harbinger of adulthood that
is brewing inside the child. It is
the problem of “value” which
underlies many arguments:
• You forgot my birthday: “You
did not value me.”
• You shouted when I told my
opinion: “You did not value my
opinion”
• You made me wait: “You did not
value my time”
• You got angry because I got
a low grade in the exam: “You
valued my grades not myself” etc.
Value is one of the factors
that reinforce exam anxiety.
Such as, “How valuable is my
knowledge in comparison with
others?”, “How valuable am I in
comparison with others?”, “Am
I valuable enough to go to the
school I want?” As an expert
once stated in a meeting, things
get difficult when those who
should give value make the
evaluation as well. Give value to
your children because there will
most certainly be people who will
make the evaluation.
Bireyin kendisini değerli hissetmesi ve diğerlerinin bu değerliliği beslemesi hayattaki amaçlarımızın başında
gelir. Birçok attığımız adım bu “değerli hissetme” içindir. Mesleğimiz, kazancımız, soyadımız, okulumuz,
yaptığımız diğer işler bizim değerimizi arttırır.
Çocuğa verilen değer
The value given to children
An individual feeling valuable and the nourishment of this feeling by others are among the main objectives of our lives.
Most of the steps we take are for “feeling valuable”. Our career, income, surname, school and other works increase
our value.
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...132
Powered by FlippingBook