44
Akıl haritaları ile zihninizi harekete geçirin
Çalışmak istediğimiz konuyu
kolay ve net anlamamıza,
hafızamızda daha uzun
süre tutmamıza yardımcı
olur. Düşünceler arasında
bağlantılar kurabilmemizi ve
daha etkili düşünebilmemizi
sağlar. Yaratıcılığımızı ateşler.
Daha kolay ve pratik bir şekilde
planlama yapmamıza imkân
tanır ve bize zaman kazandırır.
Beynimizi tüm potansiyeliyle
kullanmamızı sağlar.
Kendimizi anlamak ve bilgi
kaynaklarımıza erişmek için en
kısa ve en eğlenceli düşünme
yöntemidir. Uzun süre
dikkatlerini odaklayamayan ve
çok uzun yazılar yazmaktan
hoşlanmayan öğrenciler
için çok eğlenceli, pratik ve
etkili bir çalışma yöntemidir.
Çabuk öğrenmeyi ve kolay
hatırlamayı sağlar. Plan
yapma, sunum hazırlama,
problem çözme, özet çıkarma
gibi alanlarda kullanılabilir.
Tatil planı yaparken bile
kullanabileceğimiz hem
eğlenceli hem de etkili bir
yöntemdir.
Akıl haritası yapmak için
tercihen büyük boy bir kâğıt
(en az A3 boyutunda), çeşit
çeşit renkli kalemler ve tabi
ki hayal gücümüz gereklidir.
Öncelikle çalışmak istediğimiz
bir konu belirleriz. Konumuzu
kâğıdımızın ortasına yazarız
ve bu konumuzla bağdaşacak
bir imaj çizeriz. Çalışmayı bir
ağaç gibi görebiliriz. Ortaya
yazdığımız konumuzdan ana
dallar ve bu ana dallardan
da yan dallar çıkartmalıyız.
Ana dallar konuyla ilgili ana
düşünceleri yansıtır, yan
dallar da ana dallarla ilgili
fikirlerden oluşur. Dallara
fikirlerimizi yansıtacak uzun
cümleler yerine küçük anahtar
kelimeler bulmalıyız. Bu
anahtar kelimelerimizin yanına
mutlaka minik renkli semboller
eklemeliyiz. Olabildiğince çok
renk ve sembollerin kullanımı
konuyu daha sonra rahatlıkla
hatırlamamızı sağlayacaktır.
Çok detaylı resimler olması
gerekmez, basit çizimler
kullanılabilir, sadece
yazdığımız anahtar sözcükle
aynı anlamı çağrıştırması
gereklidir. Yazıların yazılması
ve sembollerin çizilmesi aynı
anda olmalıdır, bu beynimizin
her iki lobunu aynı anda
çalıştırmamızı, beynimizin
tüm potansiyelini açığa
çıkarmamızı sağlayacaktır.
Deneyin, inanın ki çok farklı bir
deneyim sizi bekliyor.
Genellikle bu yöntemi
öğrendikten sonra birçok
insan çok eğlenceli olduğu
düşünür ve günlük hayatında
uygulamaya karar verir.
Birkaç kez uygulansa da
bir süre sonra unutulduğu
gözlemlenmektedir. Çünkü
yetişkinler çocuklara oranla
alışkanlıklarını daha zor
değiştirirler. Çocukların
değişikliklere uyum sağlaması
hem daha kolaydır, hem de
çocukken alışkanlığa dönüşen
davranışlar çok daha kalıcıdır.
Çocukken doğru bir düşüme
tekniği öğrenirseniz bunu
bütün hayatınız boyunca etkili
olarak kullanabilirsiniz. Düşle-
yap Atölyesi olarak amacımız
öğrencilerimizin hayal gücü
gelişimine destek olmak ve
sahip oldukları bu sınırsız
potansiyeli yaşamlarının
içerisinde nasıl kullanacaklarını
öğretebilmektir. Bu nedenle
bir düşle-yap öğretmeni
olarak akıl haritası yöntemini
öğrencilerimin detaylı bir
şekilde uygulayabilmelerini
ve hayatları içine entegre
etmelerini çok önemli buluyor,
bu konu üzerinde bol eğlenceli
ve bol düşündürücü çalışmalar
yapıyorum. Eğlenceli ve bir o
kadar da düşündürücü olan
bu yöntemi herkese tavsiye
ediyorum. Durun, düşünün,
yazın, çizin ve düşündürün.
Bol düşünmeli günler
dilerim.
eğitim
education
Aymer Zülfikar
Düşle Yap Öğretmeni
TED Bursa Koleji
Akıl haritası düşünme yöntemi, 1960’lı yıllarda Tony Buzan tarafından geliştirilen
ve hala dünyada çok popüler olan çok eğlenceli bir not alma ve yaratıcı düşünme
tekniğidir. Beyni bütün kapasitesiyle kullanmayı hedefler.