57
İskoçya’da üretilmeye başlandı
ve bugün Londra Science
Museum’da sergileniyor.
Bu bisiklette pedal ileri-geri
çalışıyor, böylece birleştirme
çubuklarını harekete geçirip
arka tekerleği döndürüyordu. Ön
tekerleği doğrudan döndüren
pedallar ise daha sonra iki
Fransız tarafından geliştirildi.
Pierre ve Ernest Michaux’un
“velocipede”si varlığından
dört yıl sonra yılda 400 tane
üretilmeye başladı. Artık bütün
Avrupa bisiklet sürüyordu.
Sarsak velosipetlerden
konforlu bisikletlere…
1865’te İngiltere’de ilk velosipet
imalatına Conventry Dikiş
Makineleri Şirketi başladı.
Aslında demir telli tahta
tekerleklerden oluşan bu basit
taşıtı kullanması hayli zordu.
O kadar çok sarsılıyordu
ki halk arasında “sarsak”
olarak anılmaya başlamıştı.
Çünkü 1875’e kadar yapılan
that it soon became known as
“wobbly” among the public.
Because one rotation of the
pedal could rotate the wheel only
once in velocipedes that were
manufactured until 1875. Thus,
it was thought that the speed of
velocipedes depended on the
size of the front tire. Therefore,
the dimeter of the front tire was
increased from 75 cm to 162
cm whereas the rear wheel was
decreased down to 30 cm. The
velocipede had took on the most
disproportionate appearance it
could have thus turning into a
vehicle that could be ridden only
by very tall people. It was the
invention of the ring gear and the
ruble that became the saviors of
bikes. The ring gear was placed
on the pedals located on the
body of the bike, whereas the
smaller ruble was placed on the
rear wheel hub. Both gears were
connected to each other via a
chain. Wrapping the large gear
in the front once to the pedal
resulted in the rotation of the
small gear at the back for a few
times.
Gökmen Şenyıldız, Yeşil, Haziran 2015
Koray Altunöz, Soğanlı Botanik Parkı, Aralık 2014