63
dilini yaşatmak için gösterilen bireysel
çabalar olabilir. Fakat Yasmin Levy,
farklı müzik türü ve kullandığı doğu –
batı enstrümanlarıyla ve en önemlisi de
yanık sesiyle bu kültürü uzun yıllar canlı
tutacakmış gibi duruyor.
Sanatçı, bunlarla yetinmeyip, yaşadığı
toplumun hüznünü, kederini yüreğinin
derinliklerinde hissediyor. Böyle olunca
da dertler kederler şaha kalkıp “Bu
kadar da olmaz” dedirtecek bir sesle
can buluyor.
Her albüm farklı bir şeyler söylüyor
Yasmin Levy’nin çıkarmış olduğu
albümlerin hepsi farklı birer lezzet gibi.
Bir albüm Flâmenko esintileri taşırken,
diğeri buram buram Kudüs kokuyor.
Sanatçının 2004 yılında çıkardığı
Romance albümü, Levy’nin babasından
öğrendiklerini kayda geçirerek
oluşturduğu bir albüm. Kişiselliğin ağır
bastığı bu albüm, gönül teline fazlasıyla
dokunan cinsten. Sanatçının, 2005
tarihli “La Juderia” albümü geleneksel
Sefarad şarkılarını flamenko ezgileriyle
tanıştırıp, ezan başta olmak üzere
Ortadoğu’yu simgeleyen seslerle
harmanlayarak çok kültürlü ve ses
getiren bir çalışma olmayı başarmış
bir albüm. Bu albümün bir özelliği
de Yasmin Levy’e dünyanın dört bir
yanından hayran kazandırırken aynı
zamanda kayda değer bir ticari başarı
elde etmesi.
2007 yılında çıkan Mano Suave
albümünde Yasemin Levy, Sefarad
şarkılarını kendine has tarzıyla
söylerken duygusunu eksiksiz
yansıtmak için midir bilinmez
flamenkoya sığınmamış. Durum
böyleyken gitar, vurmalı çalgı, darbuka,
arp, kontrbas, klarnet, ney, zurna gibi
farklı kültürlerden ve disiplinlerden
enstrümanları bir arada görmemiz
sürpriz sayılmaz. Farklı coğrafyaların
ve kültürlerin müzikle buluşturulduğu
albümde bir Türk’ün de payı var. Ud ve
kanun sanatçısı Mümin Sesler.
Levy’nin 2009 yılında çıkardığı
“hissetmek” anlamına gelen Sentir
albümü ise sanatçının önceki
çalışmalarından farklı olarak ne bir tek
Sefarad kültürünün izini sürüyor, ne de
sadece Flâmenko ya da Ortadoğu’ya
has ritim ve melodilerin. Bunların
hepsinden azar azar ve kararınca
olduğu repertuvarının yanı sıra gerek
çok sesliğe daha çok prim veren
düzenlemeleri, gerekse teknolojiye
daha çok yatırım yapılmış kaydıyla
hedefi on ikiden vuruyor.
Yüzyıllardan beri şarkılar aynı dili
konuşur. Kültür, yöre, töre ne kadar
farklı olsa da; dünya bir mozaik pasta
ise; her din, her ırk, her millet bu
mozaiğin bir parçası ve en nihayetinde
bütünüdür. Yasmin Levy de tıpkı bir
puzzle gibi, bu mozağin içindeki belki
de en hüzünlü yeri dolduran sanatçı...
Diskografi
2004: Romance
2005: La Juderia
2007: Mano Suave
2009: Sentir