Dergi Bursa Ekim-Kasım 2013 - page 79

77
Zeka gelişiminde
Mozart etkisi
Müziğin zeka ve öğrenme
üzerindeki etkileri 1993
yılında büyük bir hız kazandı.
Çünkü bu tarihte yapılan
araştırmalar müziğin etkileri
hakkında önemli bir bulguya
işaret ediyordu: “Mozart
Etkisi”. Mozart’ın piyano
sonatlarını dinleyen deneklerin
matematiksel yeteneğin
oluşum ve gelişimini sağlayan
zamansal-mekansal becerileri
ölçen test sonuçlarında ciddi
anlamda yükselme gözlenmişti.
Ses, özel bir matematiksel
düzenlemeye sahip. Hoş
melodiler eşliğindeki bu
düzenleme beyindeki alfa
dalgalarını uyarıyor. Bunun
sonucunda sakinleşiyoruz,
gevşiyoruz ve öğrenme
kapasitemiz artıyor. Özellikle
klasik müzik ve Türk müziği
ruhumuz kadar beynimiz
üzerinde de onarıcı bir etkiye
sahip. Anne karnındaki
bebeğe klasik müzik
dinletildiğinde bebeğin
hareketleri yumuşuyor. Ancak
rock veya metal tarzı sert
müziklerde bebeğin tepkileri
de buna ayak uyduruyor
ve daha şiddetli bir şekilde
tekmeliyor annesinin karnını.
Çocuklarımızı müziğin gelişim
üzerindeki olumlu etkisinden
mahrum bırakmamak için
bebeklik döneminden kolları
sıvamak gerekiyor. Hafif
müzik dinletmek, müzikli
oyuncaklar almak, bir müzik
aleti çalmaya yönlendirmek
çocuğun zihinsel ve duygusal
gelişimini hızlandıracaktır.
Müzik beden ve zihin arasında
eşsiz bir entegrasyon ve uyum
sağlar. Şarkı söylemeyi, bir
enstrüman çalmayı öğrenen
çocuk bu uyumu deneyimler.
Duyu organları arasındaki
entegrasyon ise öğrencilerin
okuma, yazma ve matematik
becerilerinin gelişimi açısından
bir ön hazırlık niteliğindedir.
Müzik ve zeka gelişimi
hakkında şaşırtıcı
araştırma sonuçları
1997’de T. Cockerton, S.
Moore ve D. Norman tarafından
müziğin bilişsel performansa
etkisi hakkında 30 üniversite
öğrencisi üzerine bir araştırma
yapıldı. Öğrencilere iki bilişsel
test uygulandı. İlki sessizlik
ortamında, ikincisi ise bir
fon müziği eşliğinde... Fon
müziğinin uygulandığı teste
öğrencilerin verdiği doğru
cevap sayısı daha fazlaydı.
Kalp atışlarında bir farklılık
gözlenmemişti; bu da doğru
cevap sayısındaki artışın
uyanıklık derecesinden
bağımsız olduğunu
gösteriyordu.
McGill Üniversitesi’nde yapılan
bir araştırma ise piyano
eğitiminin kendine güven
hissini geliştirdiğini gösterdi.
Üç yıl boyunca piyano eğitimi
alan çocukların hiç piyano
dersi almayanlara göre
özgüvenlerinin yüksek olduğu
ortaya çıktı.
Harvard ve Oxford
Üniversitelerince yapılan bir
çalışmaya göre ise müzikle
ilginenen ve müzik kulağı
olan öğrencilerin üniversite
burslarına öncelikli olarak
hak kazandıkları ve akademik
hayatlarında daha başarılı
oldukları gözlendi.
Kaliforniya Stanford
Üniversitesi’nde genetikçiler
Dr. Rauscher ve H. Li’nin
fareler üzerinde yaptıkları bir
araştırma “Mozart Etkisi”nin
moleküler esaslı etkilerini
ortaya çıkardı. Mozart’ın bir
sonatını dinledikten sonra
fareler öğrenme ve hafıza
testlerinde oldukça yüksek bir
performans göstermişlerdi.
Kaliforniya Üniversitesi’nden
G. Shaw’a göre kendilerine
müzik eğitimi verilen çocuklar,
verilmeyenlere göre daha
başarılılar. 1993 yılında 12-13
yaşları arasındaki çocuklar
üzerinde bir araştırma yapıldı.
Bu çocuklara piyano çalma,
ses kontrolü gibi dersler
significant finding on the
effects of music: “the Mozart
Effect”. There was a significant
development in the results
of the tests that measure the
spatiotemporal capabilities
enabling the formation and
improvement of mathematical
talent in the subjects that listen to
Mozart’s piano sonatas.
Sound has a particular
mathematical composition. This
composition accompanied by
pleasant melodies stimulates
the alpha waves in the brain. As
a result, we calm down, relax,
and our ability to learn improves.
Especially classical music and
Turkish music has a healing effect
on our brains. The movements
of a baby in the womb ease with
classical music. However, with
rough music like rock or metal,
the baby’s reactions get rougher
and it kicks the mother harder.
In order not to deprive our kids
from the positive effects of
music in their development, we
need to start working starting
from their infancy. Playing soft
music, buying toys with music,
encouraging them to play an
instrument will accelerate the
intellectual and emotional growth
of the child. Music creates a
great coherence and integration
between mind and body. A
child learning to sing, to play an
instrument experiences harmony.
Integration between the senses
is like preparation to reading,
writing, and mathematical
development.
Surprising research results
on music and intellectual
development
In 1997, T. Cockerton, S. Moore,
and D. Norman studied the
effect of music on cognitive
development on 30 undergrad
students. The students were
given two cognitive tests. First
one in silence, the second one
with background music… They
had more right answers during
the test with music. The heart
rates of the subjects were the
same, indicating that the increase
was independent from the
alertness status..
According to a study in McGill
University, learning to play the
piano improves self-confidence.
Children with three years of piano
education are more confident
compared to the ones with no
similar training.
The research by the Harvard and
Oxford Universities points out
that students interested in music
and who have a musical ear have
priority in college scholarships.
They also have more successful
academic lives.
Geneticist of the Stanford
University of California,
Dr. Rauscher and H. Li,
experimented on guinea pigs,
1...,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78 80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,...156
Powered by FlippingBook