74
eğitimin psikolojisi
psychology of education
Ses’siz çocuklar
Children with no sound
Genel olarak çocuklar, ilk altı
aydan sonra hecelerle (ba-
ba, ma-ma, de-de gibi), 12
aydan sonra temel kelimelerle
konuşmaya başlarlar (anne,
al, ver, git gibi). 18-24 ayda
50 kadar kelimeyi anlar. 24
aydan sonra en az iki kelimeli
cümleler kurabilir ve soruları
başlar, en çok “bu ne?” sorusu
dile gelir. 36 ay ve sonrasında
sorular artar, çeşitlenir (ne,
nerede, kim gibi) ve zamirler
kullanılır (ben, bana, beni gibi).
48 aya gelindiğinde kendine
uygun ortamlarda, güvendiği
alanlarda ismini söyler, zaman
kavramını kullanır ve çok rahat
biçimde hem akranlarıyla
hem de büyüklerle iletişime
geçebilir. Burada konuşurken
duygularını uygun ifade etmesi
de çok önemlidir. Fakat her
çocukta bu gelişim aynı devam
etmemektedir.
Zaman zaman 3-4 yaş
dönemlerinde konuşmada
geri çekilme, farklı alan ve
kişilerle konuşmayı tercih etme
bazı çocuklarda görülebilir.
Çevrenizde konuşmak
istemeyen, anne babasının
Generally, in the first six months
children start talking with
syllables (ma-ma, da-da etc.),
then after 12 months they start
using basic words (mummy,
take, give, go etc.). At 18-24
months they understand almost
50 words. After 24 months they
form two-word sentences and
question, mostly “what is this?”.
In 36 months and after number
of questions increase, they
become varied (What, where,
who etc.) and they start using
pronouns (me, my, mine etc.).
When they reach 48 months, they
tell their names at environments
where they feels safe, uses the
concept of time and contacts
his/her peers and adults. It is
important that he/she expresses
feeling. However, each child goes
through different development
stages.
From time to time, regression
in speech and choosing to
speak at different areas and
with various people might be
experienced. You might have
noticed kids that do not want
to talk, who hide behind their
parents and whisper in their ears.
Some parents say “my kid won’t
stop talking at home, but he/
she is shy near strangers”. This
situation where children chose
the people and the environment
they talk is called “selective
Ses, çocuk denince aklımıza ilk gelenlerden biridir; bağırmalar, çığlıklar, cıvıltılar, sonra gelen ilk kelimeler ve
komik cümleler... Anne baba olarak çocuğumuzun kendisini ifade edebilmesini izlemek harika bir deneyimdir.
Sound, is the first thing that comes to mind when you think of children; screams, giggles, the later first words and
funny sentences... As parents, it is a great experience to watch your kids to be able to express themselves.
Psk. Ayşegül Alkış