75
        
        
          kolundan çekiştirip kulaklarına
        
        
          fısıldayan, göz teması
        
        
          kurmayan çocuklar dikkatinizi
        
        
          çekmiştir. Bazen anne babaları
        
        
          bile “kızım-oğlum evde su
        
        
          gibi konuşuyor, yabancılara
        
        
          karşı böyle utangaç” derler.
        
        
          Çocukların konuştukları
        
        
          kişi ve ortamları seçtikleri,
        
        
          çoğunlukla sessizliği tercih
        
        
          ettikleri bu duruma “selektif
        
        
          mutizm” denmektedir. Latince
        
        
          mutus kökeninden gelen
        
        
          sessizlik, suskun anlamına
        
        
          gelen mutizm, çocukluk
        
        
          döneminde sanılandan daha
        
        
          sık görülen bir durumdur.
        
        
          En fazla 4-8 yaş arasında
        
        
          gözlenmektedir. Utangaçlıkla,
        
        
          öz güven eksiliğiyle
        
        
          karıştırılan bu durum çocuğun
        
        
          sosyal yaşamını önemli
        
        
          derecede etkilemektedir.
        
        
          Bir çocuk konuşma becerisi
        
        
          olmasına rağmen uzun
        
        
          süre konuşmuyorsa, yaşına
        
        
          uygun girdiği ortamlarda
        
        
          sürekli suskun kalıyorsa
        
        
          selektif mutizmden söz etmek
        
        
          gerekebilir. Bu çocuklar anne,
        
        
          baba gibi yakın kişilerle yaşına
        
        
          uygun konuşuyorken okulda,
        
        
          bazı akrabaların yanında,
        
        
          farklı sosyal alanlarda çok
        
        
          sessiz kalabilirler, sorulara
        
        
          cevap vermezler, çoğunlukla
        
        
          göz teması kurmazlar. Zaten
        
        
          bu durum anne babaların
        
        
          aklını karıştırmaktadır. Evde
        
        
          ya da bazı arkadaşlarıyla aşırı
        
        
          konuşurlar, okulda kendilerine
        
        
          verilen görevi yerine
        
        
          getirirler, sahneye çıkarlar,
        
        
          oyun oynarlar. Konuşmanın
        
        
          olmadığı durumlarda oldukça
        
        
          aktiftirler, konuşmama konusu
        
        
          açıldığında da geri çekilirler. Bu
        
        
          belirtiler gözlenen çocuklarda
        
        
          psikiyatrik, psikolojik ve sosyal
        
        
          destek çok önemlidir. Özellikle
        
        
          oyun ve sanat terapisi gibi
        
        
          sözel ifadenin daha az olduğu,
        
        
          duyguların söz dışı ifade
        
        
          edildiği çalışmalardan verim
        
        
          alabilirler. Erken yaşta alınan
        
        
          destek ile yaşamlarına bol bol
        
        
          konuşarak devam edebilirler...
        
        
          mutism”.   Mutism, derived from
        
        
          the word mutus in Latin, meaning
        
        
          quietness, silence is a fairly
        
        
          common situation in childhood.
        
        
          It is mostly seen between the
        
        
          ages 4-8. Mistaken for shyness
        
        
          and lack of self-confidence,
        
        
          mutism greatly affects social life.
        
        
          If a child does not talk for a long
        
        
          period of time even though he/
        
        
          she is physically capable, opts for
        
        
          silence in social situations with
        
        
          his/her peers, we might have to
        
        
          start discussing selective mutism.
        
        
          These children generally talk to
        
        
          their parents and people that
        
        
          are close to them in accordance
        
        
          with their ages but they become
        
        
          silent in different social situations.
        
        
          They talk too much at home or
        
        
          with their friends, they do what
        
        
          they are told at school, go up on
        
        
          stage, play games. They are quite
        
        
          active when the situation does
        
        
          not call for speaking, but when it
        
        
          comes to speaking they withdraw.
        
        
          Psychological, psychiatric,
        
        
          and social support for such
        
        
          children is crucial. They might
        
        
          benefit from studies with less
        
        
          verbal expression and emotions
        
        
          are expressed without words,
        
        
          especially game and art therapy.
        
        
          With support at young ages, they
        
        
          might lead a very talkative life…