Dergi Bursa Ekim/Kasım 2014 - page 55

53
yana hem gösteriler hem de
festivaller yaparak Karagöz’ün
tüm aylarda canlı kalması
için gayret gösteriyoruz.
Yaz aylarında ilgi azalması
sebebiyle gösteri sayıları
da biraz azalıyor ancak
özellikle Ekim, Kasım ve Aralık
aylarında gösteri sayıları
artıyor. Bursalıların ilgisi
arttıkça gösterilerin sayısı da
buna bağlı olarak artabilir.
Ama üzülerek söylüyorum
ki eğitim düzeyi ve kültürel
yozlaşmadaki sıkıntılar bu
oyunu takip edenlere de bu
oyuna da yansıyor ve sonuç
olarak Karagöz gelişemiyor,
ilgisiz kalıyor.
Gölge oyunu sanatını
yaygınlaştırmak kadar,
icra etmek de uzmanlık
isteyen belki de sizin
gibi ömür verilesi bir
durum. Karagöz’ün devam
edebilmesi için neler
yapıyorsunuz?
Gönül bağıyla bağlı olduğum
Karagöz oyunu için elimizden
gelen ne varsa bugüne kadar
yapmaya çalıştık ve yapmaya
da devam edeceğiz. Unima’nın
bünyesinde düzenli seminerler
ve kurslar veriyoruz. Ama en
önemlisi usta çırak ilişkisi...
İyi bir Hayali yani Karagöz
sanatçısı ancak ustasının
yanında yetişebilir. En önemli
unsur bu…
Bu satırları okuduktan
sonra bu mesleğe heves
duyacak gençlerimiz
için soruyoruz. Gölge
oyunu uzmanı olarak
yetiştireceğiniz kişiler
hangi özelliklere sahip
olmalı?
Bu işin püf noktası tek kelime
ile sabır. Sabrı kuvvetli birisi
kabiliyetine göre belli bir süre
içerisinde güzel bir noktaya
gelebilir. Örnek vermek
gerekirse Tayfun Özeren iki
kursa katıldı ve 2 sene yanımda
yetişti ve devamlı yardaklık
yaptı. Şimdi ise iyi bir Karagöz
increasing interest of the locals of
Bursa. But unfortunately the level
of education and the degeneracy
in culture reflects on those who
follow this art and as a result
Karagöz cannot develop; there is
not enough interest.
Performing a shadow play
requires almost as much
expertise as spreading it
around and maybe it even
requires devoting a whole
life to it such as you did.
What do you do to ensure
that Karagöz lives on?
We have strived to do whatever it
is in our own power for Karagöz
until today and we will continue
to do so. We are organizing
regular seminars and courses
as part of Unima. But the most
important issue is the master-
apprentice relationship… A good
Puppeteer can only learn the
trade alongside a master. This is
the most important issue…
We are asking this question
for those young readers
who will want to learn
more about this trade after
reading this interview. What
should be the attributes
of someone who will be
trained as a shadow play
master?
The trick of this trade is one
word: patience. Someone who
is patient enough can reach a
nice level within a certain period
of time. An example for this is
Tayfun Özeren: he attended two
courses and he worked with me
for 2 years as my apprentice. And
now he is a fine Karagöz artist.
But he worked with patience
and devotion for 2 years. Is it
over? No. And it will never be so.
He has to keep on developing
himself. In 2010, I carried out the
Anadolu Insurance “One Master
A Thousand Masters” course. 28
people completed the course. I
deemed Tayfun Özeren, İ.Hakkı
Özemek, Bülent Akay and Ufuk
Durmaz as masters.
It is known that in the
past Karagöz plays were
staged with a candlelight.
Did the spot light that
is used in place of the
fluttering candlelight kill
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,...132
Powered by FlippingBook