Dergi Bursa Haziran-Temmuz 2011 - page 103

101
Aileler çocuklara plan yapmayı, kendi
duygularını tanımayı, tepki vermeden
düşünmeyi öğretebilirler. Bunu
öğretmenin en iyi yolu da oyunlardır.
Özellikle planlanmış oyunlar.
Oyunlar
Çocukların gelişiminde en önemli
etken oyunlar... Çocuklar oyunlar
sayesinde sosyalleşiyor ve plan
yapmayı öğreniyor. Oyunu ne kadar
diğer çocuklar ile oynarsa o kadar
iyi. Oyunun en büyük yararı, soyut
düşünmeyi öğretmek... Oyunda telefon
veya araba oluyor, kaşık ya da uçak
oluyor ve çocuk kendisi ile konuşuyor.
İç sesinin farkına varıyor. Diğer
çocuklar ile işbirliği yapıyor.
Okullarda Oyun
Çocuklar okul öncesi sınıflarda oyun
oynuyor ama ilkokul başlayancı oyun
sayısı azalıyor.
Oyun oynansa bile, plansız bir
oyun oluyor. Öğretmen bir oyun
belirliyor. Çocuklar da oynuyor.
Bu tür oyunlar kişisel kontrolün
gelişmesine yardımcı olmuyor. Çünkü
çocuk plan yapamıyor, iş birliği
yapamıyor. Rollerini belirleyemiyor.
Genel düşünce şu; “Çocuk okulda
oyun oynamasın, ciddi işler yapsın.
Sıkılınca bir oyun oynarız.” Planlı
ve uzun oyunların önemi anlaşılmış
durumda değil. Dikkat edin. Çocuklar
zil çalınca nasıl da dışarı fırlıyor oyun
için ama işin kötüsü teneffüsler çok
kısa... Çocuk oyun planlayamıyor.
Oyun kuramıyor. Bundan dolayı
da kişisel kontrol okullarda çok
gelişmiyor. Bir de okullarda yaşanan
korku eklenince kişisel kontrolü
zayıf kişiler yetişiyor. Eğer çocuklara
başarılı olmayı öğretmek istiyorsak,
okullarda onların kendi oyunlarını
kurmalarına ve planlamalarına olanak
verelim. Teneffüsleri uzatalım. Sonuç
olarak ders saatinde oyunun önemli
olmadığını düşünmek de “doğru
bildiğimiz yanlışlar”dan bir tanesi.
Edison ile başladık yine Edison ile
bitirelim: Peş peşe deneylerin sürdüğü
bir gün asistanı, “Artık bu işten
vazgeçsek!” dedi. “Niçin?”
“Çünkü şu ana kadar iki bine
yakın deney yaptık ve hiçbir sonuç
alamadık!”
Edison hemen itiraz etti: “Bu doğru
değil...”
“Evet amacımıza ulaşamadık ama
hiçbir netice elde edemediğimiz doğru
değildir. Çünkü aradığımız şeyin
yaptığımız şeyin yaptığımız bu iki bin
deney içinde bulunmadığını öğrenmiş
bulunuyoruz!”
1...,93,94,95,96,97,98,99,100,101,102 104,105,106,107,108,109,110,111,112,113,...140
Powered by FlippingBook